Zlepšite si pamäť bez tabletiek. Stačia správne vitamíny a minerály

Lepšia pamäť vďaka správnym vitamínom a minerálom, vplyv jódu na pamäť

Každý z nás občas bojuje s „výpadkami pamäte” či prejavmi spomaleného myslenia. K takýmto situáciám dochádza najmä v období, ktoré je pre nás duševne, emočne alebo psychicky náročné. V mnohých prípadoch je to len dočasný stav, ktorý sa po zlepšení situácie opäť stabilizuje, no, žiaľ, nie je to vždy pravidlom. 

Jedným z dôvodov, kvôli ktorým sa u nás začínajú prejavovať problémy s pamäťou, môže byť genetika. Oveľa častejšie sa však prejavujú ako dôsledok nesprávnej životosprávy či nedostatku niektorých vitamínov a minerálov, ktoré naše telo nevyhnutne potrebuje. Oslabenú pamäť preto netreba hneď vnímať ako problém. Existuje totiž množstvo výskumami overených spôsobov, ktorými vieme činnosť našej pamäte podporiť a z dlhodobého hľadiska tak zlepšiť aj jej celkovú kondíciu.

Tu je 12 overených spôsobov, ktorými môžete zlepšiť a podporiť činnosť pamäte:

 

1. Znížte príjem cukru

Vysoký príjem cukru je dôvodom viacerých zdravotných problémov. Jedným z nich je aj riziko zhoršenia pamäte – najmä tej krátkodobej. Kontrolovať by sme preto mali príjem cukru nielen v jedlách ale aj v nápojoch, ktoré je ideálne nahradiť za nesladený variant. To isté platí aj o konzumácií rafinovaných cukrov, ktoré nárazovo zvyšujú hladinu cukru v krvi a z dlhodobého hľadiska tak poškodzujú fungovanie mozgu.

 

2. Siahnite po rybách či doplnkoch s obsahom rybieho oleja

Rybí olej nie je žiadna pochúťka, napriek tomu je však mimoriadne bohatý na obsah omega-3 mastných kyselín, konkrétne na kyselinu eikosapentaénovú (EPA) a kyselinu dokosahexaénovú (DHA). Ide o zdravé tuky, ktoré sú životne dôležité pre zdravie a správne fungovanie mozgu ako aj celého tela. Znižujú riziko srdcových chorôb a zápalov, zmierňujú stres a úzkosť a zároveň spomaľujú psychický úpadok organizmu. Pravidelné užívanie rybieho oleja dokáže podporiť pamäť nielen u starších ľudí, ale aj zlepšiť krátkodobú, pracovnú či epizodickú pamäť u dospelých a zmierniť tak aj príznaky samotnej straty pamäte.

 

3. Meditujte

Dnešný uponáhľaný spôsob života si priam žiada zastaviť sa a vypnúť”. Presne na to je vhodná meditácia, ktorá pozitívnym spôsobom ovplyvňuje nielen našu myseľ, ale aj fyzické zdravie a kondíciu tela. Meditácia má upokojujúce účinky, takže prirodzene znižuje hladinu stresu, bolesť či krvný tlak. Priaznivo pôsobí na objem šedej hmoty mozgu, ktorá sa s pribúdajúcim vekom zmenšuje, a tak prirodzene vplýva aj na podporu pamäte. Meditačné a relaxačné techniky pritom zlepšujú najmä krátkodobú a priestorovú pamäť, a to bez ohľadu na vekovú kategóriu, do ktorej patríte.

 

4. Kontrolujte ručičky váh

Jedným z rizikových faktorov degradujúcich stav pamäte je aj obezita. Jej riziko spočíva nielen vo vzniku zápalu s možným negatívny vplyvom na stav a fungovanie mozgu, ale aj vo vzniku Alzheimerovej choroby. Stúpajúce ručičky váh by vás preto mali vystrašiť nielen pri pohľade do zrkadla, ale aj pri pomyslení na negatívne zmeny vo fungovaní vašej pamäte.

 

5. Doprajte si dostatok spánku

Spánok je mimoriadne dôležitý z hľadiska konsolidácie pamäte. Práve to je proces, kedy krátkodobé spomienky silnejú a transformujú sa do dlhodobej pamäte. Ak preto telo trpí nedostatkom spánku, nastáva problém. S cieľom dosiahnuť optimálnu podporu pamäte sa preto dospelým odporúča spať sedem až deväť hodín denne.

 

6. Precvičujte všímavosť

Všímavosť je duševný stav, počas ktorého svoju pozornosť upriamujete na svoju súčasnú situáciu a tým v sebe udržiavate povedomie o svojom okolí a pocitoch. Trénovať ju môžete prakticky kedykoľvek a kdekoľvek, napríklad vnímaním samotného dýchania. Trénovaním všímavosti si zníiujete hladinu stresu, zlepšujete koncentráciu a znižujete riziko kognitívneho poklesu súvisiaceho s vekom. V konečnom dôsledku si tak touto nenápadnou aktivitou vlastne trénujete a zlepšujete aj samotnú pamäť.

 

7. Vyhýbajte sa alkoholu

Nadmerná konzumácia alkoholu je škodlivá nielen pre naše celkové zdravie, ale prejaviť sa môže aj rôznymi deficitmi pamäte. Alkohol totiž vplýva na mozog neurotoxickými účinkami, ktoré môžu viesť k zníženiu výkonu pamäte či k jej prípadnému poškodeniu.

 

8. Doprajte si mozgový tréning

Zlepšiť pamäť si môžete aj hraním rôznych logických hier. Je to hravý a efektívny spôsob, ako súčasne podporovať nielen svoju pamäť, ale aj pamäť vašich detí. Ideálnou voľbou sú rôzne druhy krížoviek, starý-dobrý Tetris či hry zamerané na zapamätanie si slov. Takýmto spôsobom je možné podporovať činnosť krátkodobej, ale aj pracovnej pamäte, precvičovať koncentráciu mozgu a v konečnom dôsledky tak bojovať aj proti riziku vzniku demencie najmä u starších ľudí.

 

9. Strážte si hladinu vitamínu D

Nedostatok vitamínu D je veľmi častý, a to najmä u ľudí žijúcich v krajinách s chladnejším klimatickým pásmom. Okrem toho sa pokles vitamínu D spája aj so zvyšujúcim sa vekom. Dôsledkom jeho nízkej hladiny je viacero zdravotných problémov, medzi ktoré patrí aj zhoršenie pamäte či dokonca riziko vzniku demencie. 

 

10. Cvičte

Cvičenie je dôležité pre dosiahnutie celkového fyzického a duševného zdravia, okrem toho však výrazným spôsobom zlepšuje pamäť u ľudí všetkých vekových kategórií. Pravidelným cvičením eliminujete riziko vzniku demencie. Už 15 minút strávených behom či na bicykli dokáže zlepšiť zdravie mozgu a jeho kognitívny výkon a blahodarne tak pôsobiť na podporu pamäte. 

 

11. Siahnite po jedlách bohatých na antioxidanty

Zlepšiť pamäť môže aj konzumácia stravy bohatej na antioxidanty. Tie okrem protizápalových účinkov znižujú aj oxidačný stres, vďaka čomu pomáhajú znižovať riziko vzniku demencie a podporujú činnosť pamäte. Antioxidanty môžeme telu dopriať najmä konzumáciou ovocia a zeleniny, pričom siahnuť by sme mali najmä po jahodách, čučoriedkach či iných bobuľovitých druhoch ovocia. Silným antioxidantom je však aj kurkuma, ktorou bez problémov dochutíte akékoľvek jedlo, či kakao, ktoré pomáha zlepšiť celkové prekrvenie mozgu.

 

12. Sledujte si hladinu jódu

Dôvodom zhoršenia pamäte môže byť aj nedostatok jódu. Tento stopový prvok je pre naše telo nevyhnutný nielen z hľadiska produkcie hormónov štítnej žľazy, ale aj normálneho rastu a vývoja mozgu ako aj celého ľudského tela. Jód si však naše telo nedokáže tvoriť samé, preto je nevyhnutné, aby sme ho pravidelne prijímali formou stravy. Jeho prirodzeným zdrojom sú napríklad morské plody, mliečne výrobky, rastliny pestované v pôde bohatej na jód či kvalitné jódové koncentráty.

 

Nedostatok jódu

Jód je kľúčovým prvkom nevyhnutným pre život človeka. V prípade, že telo zaznamená jeho deficit, začne nám podsúvať varovné signály. Príkladom je nadmerná únava, nevysvetliteľná nervozita či znížená imunita, ktoré sú však dôsledkom len mierneho poklesu jódu.

V prípade výraznejšieho nedostatku jódu dochádza k viditeľným zmenám tela, ktoré sú sprevádzané aj poklesom intelektu. Presne k takejto situácií došlo aj v období 50. rokov minulého storočia, kedy Slovensko zasiahla masívna vlna kreténizmu. Vývin desiatok tisícov detí bol v tom období poznačený nezvratnými fyzickými aj mentálnymi dôsledkami plynúcimi z nedostatku jódu

Zníženou funkciou štítnej žľazy vtedy trpelo 80 % žien a tisícky detí sa rodili buď mŕtve alebo s najťažším doživotným mentálnym postihnutím – kreténizmom. Najhoršia bola pritom situácia na Žitnom ostrove, Orave, Kysuciach a v Slovenskom Rudohorí. Po odhalení príčiny štát pristúpil k zavedeniu jódovej profylaxie a od roku 1951 sa kuchynská soľ plošne jodiduje. Tým sa podarilo odstrániť choroby plynúce z nedostatku jódu a zároveň zvýšiť celkový intelekt národa. 

 

Fyzické prejavy nedostatku jódu

Hormóny štítnej žľazy, ktoré jód ovplyvňuje, majú na telo nielen metabolický, ale aj ontogenetický účinok. Práve preto sa nedostatok jódu prejavuje aj spomaleným fyzickým vývinom. Medzi typické znaky, ktoré sme počas vlny kreténizmu mohli bežne vidieť aj na Slovensku, patrí napríklad menší až detský vzrast dospelých osôb či neprimerane široký krk. Najčastejším prejavom jódového nedostatku je však endemická struma, ktorá sa ľudovo označuje ako hrvoľ. Ide o chorobné zväčšenie štítnej žľazy, ktorým sa snaží adaptovať na jódový deficit zväčšením svojho objemu a čiastočne tak telu kompenzuje jódový deficit.

 

Skupiny ohrozené nedostatkom jódu

V súčasnej dobe je optimálny príjem jódu pre ľudský organizmus zabezpečený formou jodidovanej kuchynskej soli. Napriek tomu sa v spoločnosti vyskytujú určité skupiny ľudí, ktorých príjem jódu nie je optimálny. Spozornieť by mali najmä budúce mamičky, vegetariáni a vegáni.

 

Budúce mamičky 

Tehotenstvo je mimoriadne zložitý proces a podstatnú úlohu v ňom hrá práve jód, na ktorý treba myslieť už počas prvých dní tehotenstva. Optimálna hladina jódu môže totiž zabrániť riziku potratu, predčasnému pôrodu, znížiť pravdepodobnosť výskytu vrodených vád a hyperaktivity či predísť poruchám psychických funkcií dieťaťa. Dostatočný prísun jódu počas tehotenstva môže dokonca zvýšiť IQ dieťaťa o 5 – 10 bodov.

Pre dieťa je však dostatočný prísun jódu dôležitý nielen počas vnútromaternicového vývinu, ale aj po narodení, kedy ho od matky prijíma formou materského mlieka. Matka by mala preto jód pravidelne dopĺňať aj po pôrode, napríklad formou jodis koncentrátu určeného pre tehotné a dojčiace ženy. Jód totiž ovplyvňuje vznik mozgových spojení, ktorých počet určuje mozgovú kapacitu dieťaťa. K vytváraniu týchto spojení dochádza až po obdobie ukončenia 2. roku života, preto je prísun jódu z hľadiska mentálneho vývoja pre novorodenca kľúčový. 

Výživový doplnok Jodis koncentrát odporúčajú mamičky

 

Vegetariáni a vegáni

Druhou skupinou ľudí ohrozených nedostatkom jódu sú vegetariáni a vegáni, ktorí sa o prísun tejto dôležitej minerálnej látky dobrovoľne oberajú tým, že odmietajú konzumáciu mäsa a iných živočíšnych produktov. V presvedčení, že robia pre svoje zdravie maximum, okrem toho často nahrádzajú jodidovanú soľ rôznymi inými alternatívami (napríklad himalájskou soľou), čím sa stávajú skupinou extrémne ohrozenou nedostatkom jódu. Dôležité je preto, aby nezabúdali na jeho pravidelné dopĺňanie buď formou jodis koncentrátu, alebo výživových doplnkov. V tejto súvislosti je však dôležité uvedomiť si, že vegetariánstvo a vegánstvo by malo byť výhradne slobodným rozhodnutím. V žiadnom prípade by sme tento životný štýl nemali uplatňovať na deti, ktorým môžeme nedostatkom jódu spôsobiť ťažké a hlavne nezvratné patologické stavy.

 

Ako doplniť jód? Základ je v kuchyni

Úplne základným a najjednoduchší krokom je používať výhradne jodidovanú kuchynskú soľ. Okrem toho je ideálne, ak tomuto cieľu podriadime aj náš každodenný prístup a zakomponujeme do nášho jedálnička také druhy jedál, ktoré sa vyznačujú zvýšeným obsahom jódu. Jednou z možností je napríklad stredomorská strava bohatá na morské plody. Prijateľným variantom je však aj zvýšený prísun rýb. Zvyšné jedlá by sme zároveň mali pripravovať pomocou olivového oleja

 

Výživové doplnky

Okrem stravy môžeme jód prijať aj formou multivitamínových doplnkov. Ich nevýhodou je však na naše pomery až priveľmi vysoký obsah jódu (100 – 150 μg).  

Jediný preparát, ktorý nám vie garantovať optimálnu dennú dávku jódu je jodis koncentrát. Konzumovať by sme ho mali každý deň v objeme jednej kávovej lyžičky. Dva druhy tohto koncentrátu sú špeciálne vyvinuté pre bežnú populáciu a pre tehotné a dojčiace ženy, pričom sa vzájomne líšia práve koncentráciou jódu. Pre tehotnú ženu napríklad jedna kávová lyžička tohto koncentrátu zabezpečí prísun 80 μg jódu, čo je v súčasnosti považované za optimálne množstvo jódu potrebného pre zabezpečenie správneho neuropsychického vývoja plodu a neskôr aj novorodenca.

 

Jód je dôkazom toho, že aj látky, o ktorých sa často nehovorí, sú pre plnohodnotnú kvalitu nášho života doslova nevyhnutné. Myslime preto na obsah jódu pri výbere našich jedál. Poučme sa z minulosti a nedopustime, aby sa hrozná história Slovenska ešte niekedy zopakovala.

Zdieľať príspevok

Share on facebook
Share on email
Najnovšie informácie o zdraví, imunite, rozhovory s odborníkmi či rady pre budúce aj čerstvé mamičky nájdete v našom newslettri
Jodis koncentrát odporúča Slovenská endokrinologická spoločnosť

PKR SLOVAKIA a.s.,
Pod Stráňou 41,
974 09 Banská Bystrica,
pkr@pkr.sk

Na tejto stránke používame cookies na zbieranie informácií a štatistík o návštevnosti, informácie o výkone a používaní stránky, a poskytovanie funkcionality pre sociálne médiá. Všetky užívateľské IP adresy sú anonymizované Zobraziť viac
Nastavenie Cookies
Potvrdiť
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Aktívny
Uložiť nastavenia

Využite služby našej poradne
a poraďte sa s odborníkmi

Jodis koncentrát online poradňa

PORADŇA